• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning skuldsanering vid ändrad inkomst

Desperat88

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Jag vet att risken var stor men så var det för mig. Säkert ingen garanti för andra att ss ska inte upphävas vid uteblivna betalningar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag har skuldsanering sen december 2023.
Betalade i början 502 kr pga av jag gick på a kassa.
Tanken är att i september skall jag betala 8000,för den räknade med jag skulle få ett likande lager arbete,som jag haft innan.
För 2 månader erbjöd arbetsförmedlingen mig en byggnads målare utbildning, där jag får behålla samma ersättning som jag haft via a kassan.
Så finns ingen chans att jag kan betala enligt betalningsplanen nästa månad.
Har skickat in en ansökan om förändrad inkomst.
men handlings tid på 9mån ,så lär jag inte få den prövad i tid.
Så någon som vet vad som händer nu om jag inte betalar enligt planen?
Att du medvetet får lägre inkomst är nog värre än den långa handläggningstiden.
Det är ev något dina borgenärer kan motsätta sig mot.
Du ska följa betalplanen tills du får en ny.
 

johan377

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Augusti 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Att du medvetet får lägre inkomst är nog värre än den långa handläggningstiden.
Det är ev något dina borgenärer kan motsätta sig mot.
Du ska följa betalplanen tills du får en ny.
Medvetet kan man ju inte säga.
Antingen är jag arbetslös med a kassa ,eller går 10mån utbildning med samma inkomst.
Och då nästan garanterat har ett jobb.
Som innan planen är slut, gör att jag kan betala in mer pengar,för kommer då ha högre inkomst än mitt tidigare jobb.
Är ju inte så jag inte vill ha ett jobb.
Men nu är det väldigt stor arbetslöshet och många som konkurrerar om samma jobb
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Medvetet kan man ju inte säga.
Antingen är jag arbetslös med a kassa ,eller går 10mån utbildning med samma inkomst.
Och då nästan garanterat har ett jobb.
Som innan planen är slut, gör att jag kan betala in mer pengar,för kommer då ha högre inkomst än mitt tidigare jobb.
Är ju inte så jag inte vill ha ett jobb.
Men nu är det väldigt stor arbetslöshet och många som konkurrerar om samma jobb
Det lät som att du hade fått ett jobb om du sökte.
Du måste fortsätta enligt betalplanen i vilket fall som.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Jag har skuldsanering sen december 2023.
Betalade i början 502 kr pga av jag gick på a kassa.
Tanken är att i september skall jag betala 8000,för den räknade med jag skulle få ett likande lager arbete,som jag haft innan.
För 2 månader erbjöd arbetsförmedlingen mig en byggnads målare utbildning, där jag får behålla samma ersättning som jag haft via a kassan.
Så finns ingen chans att jag kan betala enligt betalningsplanen nästa månad.
Har skickat in en ansökan om förändrad inkomst.
men handlings tid på 9mån ,så lär jag inte få den prövad i tid.
Så någon som vet vad som händer nu om jag inte betalar enligt planen?
- Skusan från dec 2023.
- Betalplan 502 kr/mån pga a-kassa som inkomst.
- Betalplan från och med sep 8 000 kr/mån då nytt jobb på lager (?) var beräknat att börjas under hösten.
Hur kunde du gå med på detta om du inte visste att du skulle ha ett jobb vid denna tidpunkt?
- Valt att inte ta något jobb utan tacka ja, för 2 månader sedan, till en 10-månaders utbildning betald av Arbetsförmedlingen.
Har du tackat nej till jobb för att kunna går denna utbildning?

- Utbildning genom arbetsförmedling ger dig samma summa att leva på som du får när du går på a-kassa.
- Du har nyligen skickat in en omprövning för att få betala lägre än de 8 000 kr som du ska börja betala.
Om du tackade ja till din utbildning för 2 månader sedan - varför skickade du då inte in en ansökan om omprövning vid det tillfället?


Saker du redan vet genom andras svar är dock detta:
- Kötid till handläggning av en omprövning är på 5-6 månader.
- Under den tid man väntar så ska man betala enligt sin beslutade betalplan. Står så i det svar man får från KFM när man ansöker om omprövning.
- Att inte betala som man ska enligt sin plan kan leda till avbruten skusan alt förläning på max 2 år.
- Det kommer förmodligen att ifrågasättas om varför du valt en utbildning före jobb och det kommer förmodligen att vara funderingar på hur länge du ska gå den även om 10 månader inte är eoner av tid.

Så ... kan du inte betala hela summan så gör ditt bästa med att betala så mycket du bara kan, har du minsta lilla utrymme så betalar du på skusan.
Men ... ja, det är trixigt att vara i din situation och det är dubbeleggat att rekommendera dig att skaffa extrajobb som du kan ha på sidan av studierna. Detta eftersom att då kan utbildningen ryka (jag vet inte reglerna kring AMS-utbildningar och det är väl genom FK pengarna kommer), samt att KFM kommer att fundera på varför du i så fall inte bara kan fortsätta jobba extra och studera.
 
Senast ändrad:

johan377

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Augusti 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
- Skusan från dec 2023.
- Betalplan 502 kr/mån pga a-kassa som inkomst.
- Betalplan från och med sep 8 000 kr/mån då nytt jobb på lager (?) var beräknat att börjas under hösten.
Hur kunde du gå med på detta om du inte visste att du skulle ha ett jobb vid denna tidpunkt?
- Valt att inte ta något jobb utan tacka ja, för 2 månader sedan, till en 10-månaders utbildning betald av Arbetsförmedlingen.
Har du tackat nej till jobb för att kunna går denna utbildning?

- Utbildning genom arbetsförmedling ger dig samma summa att leva på som du får när du går på a-kassa.
- Du har nyligen skickat in en omprövning för att få betala lägre än de 8 000 kr som du ska börja betala.
Om du tackade ja till din utbildning för 2 månader sedan - varför skickade du då inte in en ansökan om omprövning vid det tillfället?


Saker du redan vet genom andras svar är dock detta:
- Kötid till handläggning av en omprövning är på 5-6 månader.
- Under den tid man väntar så ska man betala enligt sin beslutade betalplan. Står så i det svar man får från KFM när man ansöker om omprövning.
- Att inte betala som man ska enligt sin plan kan leda till avbruten skusan alt förläning på max 2 år.
- Det kommer förmodligen att ifrågasättas om varför du valt en utbildning före jobb och det kommer förmodligen att vara funderingar på hur länge du ska gå den även om 10 månader inte är eoner av tid.

Så ... kan du inte betala hela summan så gör ditt bästa med att betala så mycket du bara kan, har du minsta lilla utrymme så betalar du på skusan.
Men ... ja, det är trixigt att vara i din situation och det är dubbeleggat att rekommendera dig att skaffa extrajobb som du kan ha på sidan av studierna. Detta eftersom att då kan utbildningen ryka (jag vet inte reglerna kring AMS-utbildningar och det är väl genom FK pengarna kommer), samt att KFM kommer att fundera på varför du i så fall inte bara kan fortsätta jobba extra och studera.
När avbetalningsplanen gjordes, så hade jag precis fått beviljat a kassa. Handläggaren gjorde då en beräkning av mina dagar, och då tog för givet att jag skulle ha ett liknande jobb, när mina dagar var slut.
Det är via arbetsförmedlingen man måste söka jobb, för att få a kassa.
Och det är dem som tog bedömningen att chansen att få ett lager jobb i Göteborg,är lika med noll just nu. Men att jag är garanterad ett jobb efter min arbetsmarknad utbildning.
Sen att det är så lång handläggningstid just nu.så innebär det ju att jag nästan att jag hade behövt inkommande med en ny ansökan om ändrad inkomst nästan direkt efter jag fått skuldsaneringen beviljat.
Och man kan ju inte veta 6månader innan,om man har fått ett jobb eller inte.
Så får väl betala det jag gjort per månad hittils istället.
För följer jag betalningen dem vill från och med september, så räcker inte pengarna till hyra,busskort och allt annat nödvändigt.
Och då kommer jag få nya skulder pga av för låg inkomst
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
När avbetalningsplanen gjordes, så hade jag precis fått beviljat a kassa. Handläggaren gjorde då en beräkning av mina dagar, och då tog för givet att jag skulle ha ett liknande jobb, när mina dagar var slut.
Det är via arbetsförmedlingen man måste söka jobb, för att få a kassa.
Och det är dem som tog bedömningen att chansen att få ett lager jobb i Göteborg,är lika med noll just nu. Men att jag är garanterad ett jobb efter min arbetsmarknad utbildning.
Sen att det är så lång handläggningstid just nu.så innebär det ju att jag nästan att jag hade behövt inkommande med en ny ansökan om ändrad inkomst nästan direkt efter jag fått skuldsaneringen beviljat.
Och man kan ju inte veta 6månader innan,om man har fått ett jobb eller inte.
Så får väl betala det jag gjort per månad hittils istället.
För följer jag betalningen dem vill från och med september, så räcker inte pengarna till hyra,busskort och allt annat nödvändigt.
Och då kommer jag få nya skulder pga av för låg inkomst
Du måste verkligen inte bara söka jobb vi arbetsförmedlingen för att få a-kassa!! Det uppmuntras att söka alla jobb man kan självklart. Förmodligen bättre chans att hitta ett jobb själv än via arbetsförmedlingen med..
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Åter igen så hade jag sökt alla jobb som går i olika butiker bland annat istället för att få inkomst nu när du ska betala skuldsaneringen och helt enkelt hoppa över utbildningen för chansen till sanering är inte säkert du får igen
 

johan377

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Augusti 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Vården söker personal. Jobb finns
Absolut det finns säkert jobb inom vården.
Jag har tidigare jobbat med det.
Men som jag bor nu, är det inte så bra förbindelser för att kunna ta jobb på kvällar och helger.
Så det var anledningen att jag fick lämna vården och börja på ett lager i närheten av min bostad.
Samtidigt så ser jag min chans till ett tryggare jobb om jag går klart min utbildning,som Arbetsförmedlingen ändå lagt 300t på att köpa en plats till mig.
Kommer tjäna mycket mer och på så sett också kunna betala av mer under min skuldsanering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp